Sergio Toppi

Ξεκίνησες να διαβάζεις  κόμικς πρόσφατα; Τότε νομίζω πως το πρώτο πράγμα που έχω να σου πω είναι συγχαρητήρια γιατί μόλις άνοιξες την πόρτα σε έναν μαγικό κόσμο. Έγινες δικός μας. Είσαι πλέον ένας απο εμάς. Το δεύτερο που έχω να σου πω είναι να μην κολλήσεις μόνο σε ενα είδος – τίτλο – σειρά – χώρα, αλλά να την ψάξεις όσο μπορείς. Τρίτο και τελευταίο, να μη φοβηθείς να κάνεις rewind πίσω στο χρόνο και να διαβάσεις παλιά κόμικς. Αν δεν ξέρεις το παρελθόν πως μπορείς να καταλάβεις το μέλλον δεν λένε; Μην κάνεις μισές δουλειές. Για αυτό αποφάσισα να σου μιλήσω σήμερα αγαπητέ κομιξάκια, για έναν δημιουργό που αν δεν έχεις κάνει κανα δύο “ψαχτικές” στο χώρο και στο χρόνο, πιθανόν να μην τον γνωρίζεις.

Το όνομα του Sergio Toppi. Γεννήθηκε στις 11 Οκτωβρίου στο Μιλάνο και απεβίωσε στις 21 Αυγούστου του 2012. Ξεκινησε την καριέρα του ως εικονογράφος πλάι στον διάσημο Ιταλό εκδότη της εποχής UTET. Δεν άργησε να περάσει και στην διαφήμιση, όπου θα δουλέψει σε αρκετές διαφημιστικές καμπάνιες δημιουργώντας τα πρώτα του διαφημιστικά κινούμενα σχέδια. Παράλληλα δουλεύει ως εικονογράφος στην Enciclopedia dei Ragazzi. Εγκυκλοπαίδεια που έχει μεγαλώσει γενιές & γενιές στην γειτονική μας χώρα. Το πενάκι του δεν περνάει απαρατήρητο και έτσι το 1966 δημιουργει το πρώτο κόμικ του για το παιδικό περιοδικό II Corriere dei piccoli (The Children’s Gazette). Ήταν το Mago Zurli (ο μάγος Zurli), μια βιογραφία ενός τοπικού ήρωα – urban legend της περιοχής Πιεμόντε, Pietro Mica, σε σενάριο του Carlo Triberti.

Στο ίδιο περιοδικό θα ξεκινήσει να εικονογραφεί και τα πρώτα του πολεμικά κόμικς. Η ικανότητα του να προσδίδει λυρικότητα μέσα απο τις εικόνες του, θα μετριάσει με κάποιο τρόπο την φρίκη που μπορεί να επιφέρει μια τέτοια θεματολογία στα καρέ, με αποτέλεσμα να κερδίσει πολλά θετικά σχόλια για δουλειά του.

Στη συνέχεια συνεργάζεται με το Corriere dei Ragazzi και καταπιάνεται με αρκετούς one-shot τίτλους. Εικονογραφεί για το Collezionista (συλλέκτης) ενώ παράλληλα σχεδιάζει πολεμικά κα ιστορικά κόμικς για την σειρά Grandi Avventuredi Pace e di Guerra σε σενάριο του Milo Milani καθώς και σε σειρές όπως Dal nostro inviato, Fumetti- Verita κ.α.

Το 1974 συνεργάζεται με τον ΙΙ Corriere dei Ragazzi (Boy’s Gazette) και με το Messagero dei ragazzi μια απο τις πιο διαδεδομένες εφημερίδες της εποχής. Εκεί θα σχεδιάζει την στήλη κόμικ με ιστορική κατα κύριο λογο θεματολογία.

Απο το 1976 και για αρκετά χρόνια σχεδιάζει για τον Ιταλικό εκδοτικό οίκο CEPIM αρκετές σειρές, όπως η Un Uomo uno avventura, αλλα και για τον Γαλλικό εκδοτικό οίκο Larrousse, τεύχη του Histoire de France en bandes dessinées. Συνεργάζεται με πολλά Ιταλικά περιοδικά Linus, Alter, Corto Maltese, Comic art, Giornalino.

Το 1992 κερδίζει το βραβείο Yellow Kid για τον καλύτερο εικονογράφο της χρονιάς στο Διεθνές Φεστιβάλ Κόμικς της Λούκα ενώ έχει κερδίσει ήδη την αναγνώριση διεθνώς απο το κοινό και απο συναδέλφους του.

Οι Γαλλικές εκδόσεις Mosquito με τις οποίες συνεργαζόταν μέχρι το τέλος της ζωής του, κυκλοφορούν αρκετά απο τα έργα του, όπως την τριλογία Le Collectionneur, Dossier Kokombo κ.α.

H πένα του τον έχει κατατάξει ως έναν απο τους καλύτερους, ως έναν απο τους κορυφαίους σκιτσογράφους όλων των εποχών. Το σχέδιο του είναι χαρακτηριστικό, καθαρά προσωπικό και έντονα αφηγηματικό. Μπορούσε να σου πει πολλές παραπάνω απο χίλιες λέξεις μόνο με μια εικόνα. Σεβόταν την θεματολογία που καταπιανόταν κάθε φορά και της πρόσθετε μια ποιητικότητα που πολλές φορές άγγιζε τα όρια του υπερρεαλισμού χωρίς απαραίτητα να την περικλείει σε ένα καθαρά ονειρικό πλαίσιο. Τα ρεαλιστικά στοιχεία σχεδόν πάντα υπήρχαν, πολλές φορές μάλιστα σε μεγάλο βαθμό. Δεν θα τον τοποθετούσα όμως ανάμεσα στους πιο ρεαλιστές σχεδιαστες. Η τέχνη του ήταν πιο σύνθετη, πιο βαθιά. Οι τωρινοί σχεδιάστες έχουν φτάσει τον ρεαλισμό στα όρια της ωμότητας.

Το πιο δυνατό του όμως χαρτί και ο λογος που επέλεξα να σας μιλήσω για αυτόν, ήταν η μοναδική του ικανότητα να παράγει μικρά αριστουργήμα σε ασπρόμαυρο μοτίβο. Η αισθητική που παρήγαγε μέσα απο το φλερτ του μαύρου & του άσπρου ήταν απλά εξαιρετική. Σε έκανε να πιστέψεις πως δεν χρειάζεται να υπάρχουν χρώματα. Τα χρώματα είναι περιττά. Xωρίς αυτό να σημαίνει πως έλειπε κάτι απο τα χρωματιστά σχέδια του. Είναι απο τους σχεδιαστές που σίγουρα άξιζαν να είναι πιο δημοφιλείς. Θα μπορούσα να αναφέρω αρκετές απο τις δουλειές του που με έχουν εντυπωσιάσει αλλά δεν θα το κάνω. Σημασία δεν έχει να σας μιλήσω εγω για αυτές αλλά να τις ψάξετε εσείς.

Όλοι όσοι σχεδιάζεται επαγγελματικά σίγουρα τον ξέρετε. Νομίζω πως θα συμφωνείτε μαζί μου. Όλοι όσοι σχεδιάζεται απο χόμπι ρίξτε μια ματιά στην δουλειά του Toppi. Δεν θα σας βγει σε κακό. Όλοι όσοι διάβάζεται κόμικς, ρίξτε μια ματιά στην δουλειά του… ίσως βρείτε κάτι που έλειπε απο την βιβλιοθήκη σας.

Mr Comic About Mr Comic

Γεννημένος Geek, καλλιτέχνης από την φύση μου. Βρίσκω τον κόσμο που ζούμε αφάνταστα ρηχό. Λάτρης των κόμικς και βιβλιοφάγος. Κόμικς και βιβλία έγιναν οι καλύτεροι μου φίλοι από παιδί. Αν μπορούσα σίγουρα θα ταξίδευα στο χρόνο. Αρκούμαι και στο να ταξιδεύω στον πλανήτη. Σπούδασα κινηματογράφο γιατί αγαπώ τις ιστορίες. Εθίστηκα και από τότε δηλώνω στα κρυφά σκηνοθέτης. Για τα προς το ζην παλεύω κάθε μέρα με τέρατα και δαίμονες, ίσως για αυτό πιστεύω πως μόνο η αγάπη μπορεί να αλλάξει τον κόσμο και όχι τα χρήματα. Ραδιοφωνικός παραγωγός κατά καιρούς. Jedi το πρωί. DJ τα βράδια με φίλους. Αγαπώ την βιβλιοθήκη μου και τις αγκαλιές. Αν είχα μια ευχή, αυτή θα ήταν σίγουρα να έχω υπερδυνάμεις.

Speak Your Mind

*